Το σχολείο μας «Μοντεσσοριανά Σχολεία – Παιδαγωγική Πρωτοπορία» επιθυμεί να καλλιεργεί στα παιδιά την αξία της έκφρασης και τη δυνατότητα για δημιουργικό διάλογο μέσω του Μοντεσσοριανού υλικού στα μικρότερα παιδιά και μέσω συγκεκριμένων μαθημάτων στα μεγαλύτερα παιδιά.
Η επιδεξιότητα της χρήσης του προφορικού λόγου, τόσο σε πλαίσιο προετοιμασμένων ομιλιών, όσο και σε συνθήκες που απαιτείται αυθόρμητη και αυτοσχέδια παραγωγή λόγου, καλλιεργείται μέσα από τη συστηματική εξάσκηση (εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητος λόγος, ομαδική συζήτηση, προτρεπτικός λόγος, αγώνας αντιλογίας). Στόχος μας είναι οι μαθητές μας να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση στον δημόσιο λόγο, να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να οικοδομήσουν σταδιακά τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία. Αυτά τα εφόδια είναι χρήσιμα και στον γραπτό λόγο και έτσι οι μαθητές καλλιεργούν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν και στο μάθημα της έκθεσης.
Ειδικώς οι αγώνες αντιλογίας, στους οποίους συμμετέχουν τα παιδιά μας, καλλιεργούν ικανότητες έρευνας σε επίκαιρα αλλά και διαχρονικά θέματα και βοηθούν στη γενικότερη συγκρότηση της προσωπικότητας των συμμετεχόντων, ενισχύοντας την ευρύτητα του πνεύματός τους. Το σχολείο μας πραγματοποιεί τις δράσεις αυτές τόσο στα Ελληνικά όσο και στα Αγγλικά.
Την φετινή χρονιά οι μαθητές του σχολείου:
1. Τσαναή Ηλέκτρα (Α’ γυμνασίου)
2. Ντούρου Χριστίνα (Β’ γυμνασίου)
3. Στέγκχερρ Ελένη (Γ’ γυμνασίου)
συμμετέχουν σε διαγωνισμό στο αγώνισμα του προτρεπικού λόγου.
Οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου:
1. Γύζης Ισίδωρος, 2. Κόχυλα Χριστίνα, 3. Λυμπέρη Θεώνη, 4. Πισλή Ευδοκία, 5. Τσάκαλη Ιωάννα συμμετέχουν στον ίδιο διαγωνισμό στο αγώνισμα του Διττού Λόγου, ο οποίος απαιτεί ανταλλαγή θέσεων και απόψεων μεταξύ δύο ομάδων.
Τα θέματα που καλούνται να αναπτύξουν τα παιδιά και στις δύο διαδικασίες επιλέγονται από Τράπεζα θεμάτων, η οποία έχει δημιουργηθεί από αρμόδιες επιστημονικές επιτροπές ή και από προτάσεις παιδιών.
Οι μαθητές μας «προπονούνται» καθημερινά σε συνθήκες που προσομοιάζουν με αυτές που πρόκειται να αντιμετωπίσουν στους αγώνες, έτσι ώστε να κατακτήσουν σταδιακά την τέχνη του λόγου, την τέχνη της πειθούς. Μια τέχνη που κυριαρχεί γύρω μας και συνδέεται με μια εσωτερική ανάγκη: για επικοινωνία, για ανταλλαγή απόψεων, για δημιουργία δεσμών. Σημαντικό είναι οι συμμετέχοντες να καλλιεργήσουν την ετοιμότητα της σκέψης και του λόγου τους.
Ο αγώνας επιχειρηματολογίας είναι ένας δομημένος, βάσει συγκεκριμένων κανόνων, διαγωνισμός λόγου. Συμμετέχουν δύο ομάδες οι οποίες αντιπαρατίθενται σχετικά με ένα αμφιλεγόμενο θέμα ή πρακτική. Το θέμα ανακοινώνεται στους συμμετέχοντες 30 λεπτά νωρίτερα. Παρίσταται κριτική επιτροπή, η οποία αποφασίζει τη νικήτρια ομάδα, χρονομέτρης που καταγράφει και σημαίνει ηχητικά το πέρασμα του χρόνου, καθώς και ακροατήριο. Η ομάδα που λαμβάνει πρώτη τον λόγο και είναι υπέρ του θέματος καλείται Λόγος και η δεύτερη ομάδα Αντίλογος. Τα μέλη της κάθε ομάδας ονομάζονται ανάλογα με την ομάδα και τη σειρά τους: πρώτος ομιλητής του Λόγου, δεύτερος ομιλητής του Αντιλόγου κ.ο.κ